Nowe komentarze  rozwi┼ä
Archiwum    rozwi┼ä

Ze strapontena

o serwisie wyszukiwanie
 

W Warszawie i na Mazowszu

W pa┼║dziernikow─ů niedziel─Ö (w Warszawie referendaln─ů), wybra┼éem si─Ö by┼éem z On─ů do Muzeum Romantyzmu w Opinogórze opodal Ciechanowa, na koncert pie┼Ťni Brahmsa, Czajkowskiego, Liszta, Dworzaka, Verdiego i Rossiniego, inspirowanych muzyk─ů cyga┼äsk─ů. To jeden z wielu comiesi─Öcznych koncertów salonowych, jakie niezmordowanie Muzeum to organizuje. Pie┼Ťni te za┼Ťpiewa┼éa pi─Öknie, z towarzyszeniem fortepianu, Lilianna Zalesi┼äska.


Opinogóra opodal Ciechanowa to wioska stara i o bogatej historii. Przechodzi┼éa z r─ůk do r─ůk, ale skutecznie zosta┼éa nadana dekretem Napoleona gen. Wincentemu Krasi┼äskiemu (1783-1858), ojcu naszego trzeciego wieszcza, Zygmunta (1812-1859). Krasi┼äscy opinogórscy utracili ordynacj─Ö dopiero w 1945 roku w wyniku reformy rolnej. Maj─ůtek rozparcelowano, w 
 cz─Ö┼Ťci utworzono PGR. W ko┼äcu lat 50-tych ub. wieku znale┼║li si─Ö jednak entuzja┼Ťci, którzy uzyskali poparcie w┼éadz miejscowych oraz centralnych. Ich staraniem, ju┼╝ w 1961 r., w zrekonstruowanych wn─Ötrzach skromnego neogotyckiego pa┼éacyku Krasi┼äskich otwarto Muzeum Romantyzmu.

Muzeum Romantyzmu mia┼éo szcz─Ö┼Ťcie do pasjonatów i pracowitych gospodarzy. W latach 70-tych, jeszcze za zas┼éu┼╝onego dyr. Janusza Królika odbudowano dom z podcieniem i odrestaurowano park. W roku 1989 ods┼éoni─Öto pomnik Zygmunta Krasi┼äskiego, a w 1990 do kompleksu muzealnego w┼é─ůczono zrekonstruowan─ů oficyn─Ö dworsk─ů. Muzeum Romantyzmu sta┼éo si─Ö Zespo┼éem Pa┼éacowo-Parkowym. W 2008 staraniem obecnego dyrektora Romana Kochanowicza wybudowano ze 100-letnim opó┼║nieniem Dwór Krasi┼äskich, wed┼éug zachowanego projektu z 1908(!) roku.

Dopiero ten budynek umo┼╝liwi┼é prowadzenie szerszej dzia┼éalno┼Ťci popularyzatorskiej, kameralno-koncertowej, wystawienniczej i naukowej. W roku ubieg┼éym stworzono dzi─Öki ┼Ťrodkom unijnym zaplecze edukacyjne, folwarczne, gospodarcze i park krajobrazowy oraz stylow─ů gospod─Ö wiejsk─ů w Domu Ogrodnika. Dyr. Kochanowicz niezmordowanie buduje dalej, m.in. budynek koncertowo-widowiskowy w stylu neogotyckim.

W┼éa┼Ťnie we Dworze mia┼éem przyjemno┼Ť─ç pos┼éucha─ç Lilianny Zalesi┼äskiej. By┼é to sympatyczny koncert w magicznym nastroju, z udzia┼éem lokalnej publiczno┼Ťci, która t┼éumnie, za biletami, szczelnie wype┼éni┼éa sal─Ö. W sumie, po atmosferze koncertowej warszawki to ciekawe i optymistyczne do┼Ťwiadczenie. Zw┼éaszcza, ┼╝e mia┼éem okazj─Ö pozna─ç osobi┼Ťcie, obecnych na koncercie dwóch Rektorów, za┼éo┼╝ycieli wa┼╝nych i ju┼╝ wielce zas┼éu┼╝onych uczelni mazowieckich o europejskim poziomie: prof. dr hab. Adama Koseskiego z Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pu┼étusku oraz prof. dr hab. in┼╝. Zbigniewa Kruszewskiego ze Szko┼éy Wy┼╝szej im. Paw┼éa W┼éodkowica w P┼éocku. To skromni ludzie, którzy stworzyli wiele. Podobnie jak dyr. Kochanowicz to pozytywi┼Ťci, ludzie Pracy Organicznej, których spotka┼éem w ostoi Romantyzmu. Czy to nie zabawny paradoks?

Warto doda─ç, ┼╝e P┼éock powsta┼é w IX-tym wieku, Pu┼étusk w X-tym, a Ciechanów w XI-tym. Warszawa za┼Ť - dwa wieki  pó┼║niej. To chyba si─Ö czuje w Opinogórze. Przy okazji informuj─Ö, ┼╝e pó┼énocne Mazowsze to kraina pi─Öknych i  m─ůdrych kobiet, czego mog─Ö dowie┼Ť─ç.




Udzia┼é w tym koncercie nasun─ů┼é mi ponur─ů refleksj─Ö. Oto w tym samym dniu odbywa┼éo si─Ö s┼éawetne warszawskie referendum. Wszystkie strony tego niby demokratycznego wydarzenia mia┼éy w nim typowo warcholski udzia┼é. Sko┼äczy┼éo si─Ö jak zwykle: to my wszyscy, biedni i bogaci, zap┼éacimy niema┼ée koszty organizacji referendum dla setek tysi─Öcy g┼éosuj─ůcych. Referendum, które nic zmieni─ç nie mog┼éo i nie zmieni┼éo. Nie jestem fanem HGW, a nawet powiem, ┼╝e nie lubi─Ö jej przem─ůdrza┼éej pozy, ale odwo┼éywanie na rok przed wyborami wysokiego urz─Ödnika za 
jego bardziej lub mniej udokumentowan─ů bierno┼Ť─ç i zast─Öpowanie go innym, niekoniecznie lepszym, sparali┼╝owa┼éoby jego Urz─ůd, a mieszka┼äcy straciliby na tym najwi─Öcej.

Jak┼╝e ró┼╝na jest Polska Polityków i Polska Ludzi Rzetelnych, którzy w spokoju i ciszy pracuj─ů i buduj─ů. Tak jak Ci, z którymi mia┼éem przyjemno┼Ť─ç s┼éucha─ç Lilianny Zalesi┼äskiej i Piotra Szymanowicza.

Wcze┼Ťniej 6 i 10 pa┼║dziernika, s┼éucha┼éem dwóch koncertów symfonicznych. Takich, podczas których nie mia┼éem ochoty spojrze─ç ani razu na zegarek (sta┼éo si─Ö to w┼éa┼Ťciwie po raz pierwszy w mojej karierze melomana). Obok muzyki, gwiazd─ů tego pierwszego koncertu by┼é dla mnie Jerzy Maksymiuk. Maestro prawdziwy - bo znakomity dyrygent i muzyk... i nie maestro zwyk┼éy, bo cz┼éowiek sympatyczny, naturalny, bez ┼Ťladu pozy. Gdy np. m┼éodzi soli┼Ťci z Lutos┼éawski Piano Duo wykonywali drugi bis, ju┼╝ a capella, Maksymiuk nie wyszed┼é z sali, przysiad┼é sobie na pod┼éodze pulpitu dyrygenckiego i s┼éucha┼é jak zafascynowane dziecko, podpieraj─ůc podbródek r─Ök─ů na kolanie. W czasie nieko┼äcz─ůcej si─Ö owacji po zako┼äczeniu ca┼éego koncertu, zszed┼é by┼é na widowni─Ö i dzi─Ökowa┼é przypadkowo wybranym s┼éuchaczom bezpo┼Ťrednio u┼Ťciskiem d┼éoni. Jedn─ů z osób którzy na ten gest si─Ö „za┼éapali” by┼éa Ona, co sam widzia┼éem.

W drugim koncercie Sinfonia Iuventus brawurowo (naprawd─Ö lubi─Ö tych muzyków) zagra┼éa Koncert fortepianowy a-moll Griega (fragment 1:30). To przepi─Ökny utwór, w pi─Öknym wykonaniu. Tym razem bardzo mi sie podoba┼éo s┼éowo o muzyce pan Andrzeja Su┼éka, skromne i rzeczywi┼Ťcie informacyjne. Po koncercie zastanawia┼éem si─Ö, dlaczego koncert Griega mi si─Ö tak podoba┼é, mimo, ┼╝e s┼éucha┼éem go po raz pierwszy. Czy┼╝by zasada in┼╝yniera Mamonia z filmu Rejs mia┼éa wyj─ůtki? Zapewne ma, ale tym razem wyj─ůtku nie by┼éo. Przypomnia┼éem sobie, ┼╝e s┼éucha┼éem ju┼╝ tego utworu kilka razy ilustracyjnie w Youtube, nie sprawdzaj─ůc ani tytu┼éu, ani kompozytora utworu. Muzyki, zw┼éaszcza symfonicznej, trzeba wi─Öc s┼éucha─ç wielokrotnie. Wtedy nabiera mocy.

13.10.2013 r., Muzeum Romantyzmu w Opinogórze. Pie┼Ťni cyga┼äskie. Lilianna Zalesi┼äska - mezzosopran, Piotr Szymanowicz - fortepian. W programie: Johannes Brahms: He, Zigeuner, Hochgetürmte Rimaflut, Wißt ihr, wann mein Kindchen, Lieber Gott, du weißt, Brauner Bursche führt zum Tanze, Röslein dreie in der Reihe, Kommt dir manchmal in den Sinn, Rote Abendwolken ziehn; Piotr Czajkowski: Piesnia ciganki; Franciszek Liszt: Die drei 
Zigeuner; Antonin Dworzak: Ma pisen zas mi laskoy zni, Aj! Kterak trojhranec muj, A les je tichy, Kdyz mne stara matka, Struna naladena, Siroke rukavy, Dejte klec jestrabu; Giuseppe Verdi: La Zingara; Gioacchino Rossini: Chanson de Zora.

6.10.2013 r. Studio S1 PR. Koncert Symfoniczny Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyr. Jerzego Maksymiuka. Soli┼Ťci: Lutos┼éawski Piano Duo - Emilia Sitarz, Bart┼éomiej W─ůsik. W programie: Claude Debussy - Danse w orkiestracji M. Ravela, Francis Poulenc – Koncert d-moll na 2 fortepiany, Piotr Czajkowski – Uwertura-fantazja Romeo i Julia, Siergiej Prokofiew - Romeo i Julia, fragmenty z I i II Suity baletowej.

10.10.2013 r., Studio S1 PR. Koncert Symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyr. Tadeusza Wojciechowskiego. Solista Mariya Kim - fortepian. W programie: Giuseppe Verdi - Uwertura do opery Moc przeznaczenia, Edvard Grieg - Koncert fortepianowy a-moll op. 16, Modest Musorgski - Obrazki z wystawy (arr. M. Ravel).

fot. poloniawstambule.com, www.muzeumromantyzmu.pl, www.liliannazalesinska.pl,  www.filharmonia.krakow.pl

Komentarze         dodaj komentarz
zbywasz
Bodaj Strawi┼äski powiedzia┼é - i z tym si─Ö zgadzam - ┼╝e w muzyce nie ma niczego poza muzyk─ů. Mnie to wystarcza. Ale z czego maj─ů ┼╝y─ç liczni absolwenci muzykologii?
2013-11-02
Wanda
Tak przypuszcza┼éam Panie Wojciechu:) Przez delikatno┼Ť─ç nie chcia┼éam fa┼észu Panu zarzuca─ç.
2013-11-01
Ze strapontena do Wandy
Z t─ů po┼éow─ů to problem, bo troch─Ö oszuka┼éem. Ta ┼╗ona i ta Kochanka to tak naprawd─Ö jest jedna i ta sama osoba. Pozdrawiam serdecznie.
2013-11-01
Wanda
Dzi─Ökuj─Ö za przeprowadzony dow├│d :) Poniewa┼╝ dwie spo┼Ťr├│d czterech kobiet, czyli po┼éowa tezy jest dla mnie niesprawdzalna, tylko intuicyjnie przeczuwalna, przyjmuj─Ö to z rado┼Ťci─ů jako Pana i Obiektywny Pewnik. Cieszy r├│wnie┼╝ zdanie "Nie znam ┼╝adnej kobiety z P├│┼é┬énocnego Mazowsza, o cechach przeciwnych." Szcz─Ö┼Ťliwy z Pana cz┼éowiek, Panie Wojciechu.
2013-11-01
Anna 2
Mazowsze to nie tylko kraina pi─Öknych kobiet (dla mnie, to ┼╝e Doda przy Onej nie ma ┼╝adnych szans jest faktem, kt├│rego nie trzeba dowodzi─ç) ale i m─ůdrych m─Ö┼╝czyzn, kt├│rzy nie szukaj─ůc poklasku potrafi─ů zorganizowa─ç spektakl, dla kt├│rego warto przyjecha─ç z innej cz─Ö┼Ťci Polski. Tak trzyma─ç!
2013-10-31
MIRKA
Doda przy Twojej pię™knej Onej nie ma szans. Teza nie do podważenia !!!!!
2013-10-27
Ze strapontena do Wandy
Dow├│d przeprowadzam metod─ů┬ů indukcji:
Znam cztery pi─Ö┬Ökne i m─ů┬ůdre kobiety z P├│┼é┬énocnego Mazowsza: ┼╗ona, Kochanka, Sylwia R├│┼╝ycka z Teatru Polskiego w Szczecinie i Doda. Nie znam ┼╝adnej kobiety z P├│┼é┬énocnego Mazowsza, o cechach przeciwnych. Zatem teza jest s┼é┬éuszna, cbdo. Pzdr.
2013-10-26
Wanda
Bardzo prosz─Ö przeprowadzi─ç naukowy wyw├│d aby udowodni─ç Swoje twierdzenie, ┼╝e "p├│┼énocne Mazowsze to kraina pi─Öknych i  m─ůdrych kobiet". Oczekuj─Ö z rado┼Ťci─ů, u┼Ťmiechem i niecierpliwie:)
2013-10-19
Dodaj sw├│j komentarz
podpis
komentarz
 
Prosimy o przyj─Öcie do wiadomo┼Ťci, ┼╝e przed publikacj─ů wpis zostanie zweryfikowany w celu eliminacji tre┼Ťci, kt├│rych publikacja jest niezgodna z prawem lub narusza dobre obyczaje.
 
 
 
© 2010-2017 Straponten.art.pl Prawa autorskie zastrze┼╝one.