W Warszawie coraz więcej festiwali symfonicznych. Mozartowski, Chopin i jego Europa, Wielkanocny Beethovenowski, Szalone Dni Muzyki - La Folle Journée De Varsovie i jeszcze inne. Od 18-go czerwca 2014 roku mamy nowy: Viva! Canaletto powołany przez „moją” orkiestrę, Sinfonię Iuventus.
Każdy warszawski festiwal symfoniczny ma swój niepowtarzalny urok. Mozartowski Warszawskiej Opery Kameralnej, muzycznie nierozpasany lecz ludycznie bardzo: kilkadziesiąt spektakli i koncertów na Zamku Królewskim, w Łazienkach, Pałacu Wilanowskim, Kościele Seminaryjnym, Kościele Ewangelicko-Reformowanym i skromnej salce macierzystej. Chopin i jego Europa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina to taki festiwal, w którym prawie nie ma Chopina. Wielkanocny Beethovenowski pp. Pendereckich to lans, warszawka i pawie pióra - celebryci zamiast melomanów biją brawa zawsze, również w najmniejszych pauzach utworów. Nieważne jest kto i co gra, ważne to, kto jest na sali.
Niezwykle wdzięczny i pełen uroku La Folle Journée de Varsovie, firmowany przez Sinfonię Varsovia, to wspaniałe święto młodzieży i skromnych ludzi kochających muzykę. Można się w niej, za małe pieniądze, unurzać po kokardę. 3 dni, 60 koncertów, 1000 wykonawców i tłumy młodych przemierzajacych foyer m. in. Teatru Wielkiego.
A Viva! Canaletto Sinfonii Iuventus? Przed pierwszym koncertem pomyślałem sobie: skąd i po co ten Canaletto, czyli Bernardo Bellotto? Przecież to Włoch, malarz Warszawy, ale też m. in. Wenecji, Wiednia, Drezna i Monachium. Pojęcia o muzyce nie miał.
Ale zgrabnie to wyjaśnił pan Dyrektor Sułek, konferansjer i felietonista Orkiestry. Napisał i powiedział, że jakkolwiek Viva! Canaletto startuje skromnie, to zamiarem jest takie rozszerzenie programu festiwalu, by był on świętem sztuk w ogóle, w tym malarstwa, poezji itd. I tym mi zaimponował, bo rzeczywiście takiego festiwalu w Warszawie nie ma.
A skromnie to było rzeczywiście. Ale sympatycznie. Na początek, jak przystało, IX Symfonia Beethovena, w pełnym składzie z chórem i solistami. Potem dwie imprezy plenerowe i na zakończenie Gala Operowa w Teatrze Narodowym (a nie Wielkim niestety) z równie sympatycznym programem: Moniuszko, Mozart, Rossini, Puccini, Bizet i Verdi. Wszystko za darmo!
Jak na pierwszy raz to nieźle. A być może dalej będzie jeszcze nieźlej, jak mawia Andrzej Poniedzielski.
A w ogóle to nasza Polska artystycznie się rozwija. Sienkiewicz I (Henryk) napisał Ruja i Porubstwo. Marszałek Piłsudski powiedział dosadniej Wam kury szczać prowadzać, zaś Sienkiewicz II Prawnuk (Bartłomiej) najlepiej, bo poetycko: H.., d... i kamieni kupa.
I to by było na tyle.
Na koniec rodzynek. Zobaczcie jak powstawała Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus (film).
Viva! Canaletto - warszawski festiwal muzyki i sztuk Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus. Rok I.
18.06.2014, Filharmonia Narodowa, Koncert symfoniczny. Ludwig van Beethoven - IX Symfonia d-moll op. 125. Wykonawcy: Barbara Kubiak - sopran, Magdalena Idzik - mezzosopran, Rafał Bartmiński - tenor, Piotr Nowacki - bas. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Tadeusz Wojciechowski - dyrygent. Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
19.06.2014. Warszawa, Plac Zamkowy - koncert plenerowy. Janusz Stokłosa - Let's Dance Chopin! Sonata na orkiestrę symfoniczną i kwintet jazzowy. Wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Janusz Stokłosa - dyrygent.
20.06.2014. Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski. Koncert plenerowy Kameralny Odjazd na Ujazdowie. Ludwig van Beethoven - Wariacje na temat „La ci darem la mano", Izabela Berdy - obój, Agata Wojciechowska - obój, Franciszek Olszowski - rożek angielski. John Clinton - Trio fletowe G-dur, Warszawskie Trio Fletowe „Flet Glamour" Elżbieta Drozdowska, Seweryn Zapłatyński, Agnieszka Rogowiecka. Hermann Goetz) - Kwintet fortepianowy c-moll op. 16 (I. Andante sostenuto. Allegro con fuoco; IV. Vivace). Mateusz Zaziębło - skrzypce, Adam Dębski - altówka, Adam Misiak - wiolonczela, Marcin Maciejewski - kontrabas, Tomasz Pawłowski - fortepian. Bedřich Smetana - Trio fortepianowe g-moll op. 15, Andrzej Panufnik - Trio fortepianowe op. 1, BMF Piano Trio: Bartłomiej Wezner - fortepian, Michał Szałach - skrzypce, Filip Syska - wiolonczela. BMF Piano Trio.
22.06.2014, Teatr Narodowy w Warszawie. Gala operowa. Wykonawcy: Edyta Piasecka - sopran, Alicja Węgorzewska - mezzosopran, Tomasz Kuk - tenor, Bang Sung-Taek - baryton, Tomasz Raff - bas. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Tadeusz Wojciechowski - dyrygent. W programie: Stanisław Moniuszko - Uwertura do opery Halka, Aria Stefana z opery Straszny Dwór; Piotr Czajkowski - Aria Gremina z opery Eugeniusz Oniegin, Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery Wesele Figara, Aria Figara z opery Wesele Figara, Gioacchino Rossini - Uwertura do opery Sroka złodziejka, Aria Don Basilia z opery Cyrulik sewilski; Camille Saint-Saëns - Aria Dalili z opery Samson i Dalila; Giacomo Puccini - Aria Calafa z opery Turandot; Georges Bizet - Uwertura do opery Carmen, Aria Carmen z opery Carmen, Aria Torreadora z opery Carmen; Giuseppe Verdi - Aria Traviaty z opery Traviata, kwartet wokalny z opery Rigoletto, Marsz triumfalny z opery Aida. Bis: Libiamo, ne lieti calici z Traviaty Verdiego.
Fot: http://www.alicjawegorzewska.com/viva-canaletto-warszawa-22-czerwca-2014/