Nowe komentarze  rozwi┼ä
Archiwum    rozwi┼ä

Ze strapontena

o serwisie wyszukiwanie
 

Szalone dni, długie dni. 27-29.09.2013

3 dni. W Teatrze Wielkim, na 5 salach, 60 koncertów, 1000 wykonawców i ponad 34 tysi─ůce s┼éuchaczy. D┼éugie kolejki do kas, a po wyprzedaniu biletów, t┼éumy oczekuj─ůce na miejsca stojace. ┼Ürednie ob┼éo┼╝enie teatru 95%, g┼éównie m┼éodzie┼╝. Koncerty od 11.00 do 23.00. Ceny biletów 10, 7, 5 i wst─Öp wolny (w Namiocie). G┼éówny organizator Festwalu: Sinfonia Varsovia. Tym razem muzyka francuska i hiszpa┼äska.



O zesz┼éorocznej edycji tego festiwalu ju┼╝ pisa┼éem.  Pierwsza edycja festiwalu La Folle Journée /Szalone Dni Muzyki odby┼éa si─Ö w 1995 r. w Nantes, z inspiracji René Martina z Centre de Realisations et d’Etudes Artistiques a Nantes (C.R.E.A.). René Martin wpad┼é na pomys┼é festiwalu podczas koncertu U2, na który wybra┼é si─Ö ze swoimi dzie─çmi. „By┼éem pod wra┼╝eniem t┼éumów m┼éodzie┼╝y, niezwyk┼éej energii muzyki i energii m┼éodych ludzi. Pomy┼Ťla┼éem sobie, dlaczego nie zorganizowa─ç w podobnej formie koncertów muzyki klasycznej dla m┼éodzie┼╝y...” No i sta┼éo si─Ö. La Folle Journée trwa ju┼╝ pi─Ötna┼Ťcie lat. Powsta┼éy narodowe wersje tego festiwalu, m. in. w Hiszpanii, Japonii, Brazylii, Chinach, no i od 4 lat w Polsce.

Wybra┼éem 6 koncertów, w piatek, sobot─Ö i cztery w niedziel─Ö. Pierwszy z nich, nr 04 w programie Festiwalu, to 8 arii sopranowych, holenderski dyrygent, rumu┼äska artystka z Opery Paryskiej Andrea Soare i Orkiestra Teatru Wielkiego. Koncert nie zrobi┼é na mnie wra┼╝enia, powiedzia┼ébym nawet, ┼╝e by┼éo nudno, a na pewno bez emocji.

W sobot─Ö, zgodnie z rad─ů otrzyman─ů w komentarzu od B.K., który napisa┼é „...proponuj─Ö pos┼éucha─ç Sinfonii Varsovia - im wystarczaj─ů dwa kontrabasy, ┼╝eby zagra─ç to, do czego Sinfonia Iuventus potrzebuje a┼╝ pi─Öciu...” postanowi┼éem starannie pos┼éucha─ç tej orkiestry, konkurencyjnej do mojej ulubionej Sinfonii Iuventus. Tym bardziej, ┼╝e 11 wrze┼Ťnia w Studio S1 s┼éucha┼éem jej m. in. w III Symfonii Beethovena. W istocie, jest to znakomita orkiestra, która swoja gr─ů budzi we mnie respekt, podobnie jak Rosyjska Orkiestra Narodowa (RNO) Pletniewa.

Z kompletnej ciszy, znienacka, weszli jako┼Ť tak p┼éynnie, bezszelestnie, w Habaner─Ö Chabriera. To by┼éo bardzo emocjonujace. Koncert by┼é znakomity do ko┼äca. Cho─ç podobnie jak u Pletniewa, brakowa┼éo mu nieco ┼╝aru i motywacji, jakie wyczuwa si─Ö zarówno w SI, jak i np. u Dudamela. Nawet m┼éode nabytki z Sinfonii Iuventus, iskierka Agnieszka Guz i Piotr Guz wtopili si─Ö w t─Ö atmosfer─Ö wynios┼éego profesjonalizmu i jakby nadmiernie wydoro┼Ťleli.

Ale i odwrotnie. Ju┼╝ 11 wrze┼Ťnia w Studio PR dostrzeg┼éem w SV  szlachetnej urody wiolinistk─Ö, która wizualnie i temperamentem pasowa┼éaby raczej do Sinfonii Iuventus, czyli under 30. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e artystka ta jest osob─ů nie tylko urocz─ů, ale i mi┼é─ů, gdy┼╝ bez namys┼éu wyprowadzi┼éa nas (tzn. mnie i On─ů) na jasn─ů stron─Ö mocy z zakamarków s┼éu┼╝bowych TW, gdzie zb┼é─ůdzili┼Ťmy mi─Ödzy koncertami. By┼éa to Edyta Czy┼╝ewska; dzi─Ökujemy.

Przed godz. 21.00 koncert nr 23 si─Ö sko┼äczy┼é. Czuj─ůc niedosyt muzyki postanowili┼Ťmy wcisn─ů─ç si─Ö dwuosobowo bez biletów, na koncert nast─Öpny, za g┼éówn─ů scen─ů. By┼éem zdeterminowany, poniewa┼╝  zapowiedziano utwory Chaussona, co mia┼éo dla mnie magiczne znaczenie. Jako bowiem dzieci─Ö szkolne, uzyska┼éem z niema┼éym trudem bilet miesi─Öczny (to nobilitowa┼éo) i doje┼╝d┼╝a┼éem do szko┼éy „na si┼é─Ö” (szybciej mia┼éem pieszo na skróty) autobusem o smutnej mordce marki Chausson - pierwszym w Warszawie po frontowych ci─Ö┼╝arówkach.

Wej┼Ťcie na koncert mog┼éo si─Ö uda─ç, gdy┼╝ byli┼Ťmy ju┼╝ wewn─ůtrz Opery, a sala Picasso (to w┼éa┼Ťnie zascenie) ma miejsca nienumerowane. Niestety, obs┼éuga by┼éa skrupulatna i bilety ponownie kontrolowano. Ale to co niemo┼╝liwe, w Szalonych Dniach mo┼╝liwe jest: po „zaokretowaniu” melomanów z biletami, wpuszczono wszystkich pozosta┼éych ┼╝─ůdnych muzyki na zasadzie wej┼Ťciówek.  Dzi─Öki temu s┼éucha┼éem fenomenalnego skrzypka Augustina Dumaya, siedz─ůc trzy metry od artysty. Chyba jednak ten autobusowy Chausson nie ma wiele wspólnego z kompozytorem o tym nazwisku.

W niedziel─Ö by┼éem w Teatrze Wielkim ju┼╝ o 14.00. Na zasceniu gra┼éo The New Trio, trzech m┼éodych instrumentalistów: Rafa┼é Grz─ůka - akordeon, Przemys┼éaw Ska┼éuba - klarnet i Konrad Kubicki - kontrabas. W programie znane francuskie szlagiery jak C’est si bon, Padam… padam, Milord czy Pod dachami Pary┼╝a. Dobrze znane, ale w nowych, niesamowitych, jazzuj─ůcych aran┼╝acjach. Wspaniali i twórczy muzycy.

10 minut przerwy i o 15.00, na scenie g┼éównej Sinfonia Iuventus ze swoim dyrygentem,  w repertuarze, który zna┼éem z ich wcze┼Ťniejszych wystepów: Suity z Carmen Bizeta, La ValseSuity nr 2 z Dafnis i Chloe Ravela. Marszem Torreadora m┼éodzi uderzyli jak gromem.  Za to ich lubi─Ö i ceni─Ö. To prawie szale┼äcy. By┼éoby gro┼║nie, gdyby spad┼éo kilka talerzy z pi─Öknego sufitu TW. Za to ich lubi─Ö i ceni─Ö. 

O 18.00 koncert, po którym spodziewa┼éem si─Ö wiele. Flamenco. Ile o tym czyta┼éem... Ale teraz veni, vidi i... pad┼éem. Flamenco okaza┼éo si─Ö dla mnie prymitywnym, wielkim knotem, mimo ┼╝e zespó┼é by┼é podobno profesjonalny i wysoko notowany.

W sk┼éadzie zespo┼éu: Gitarzysta Lepszy, Gitarzysta Gorszy, Tancerka-Perkusistka R─Öczna oraz Tancerz-Perkusista R─Öczno-Meblowy. Muzyka w warstwie melodycznej prosta jak budowa cepa, w warstwie rytmicznej zbli┼╝ona do odg┼éosów jakie wydaje poci─ůg osobowy na z┼é─ůczach szyn. Wygibasy niezbyt m┼éodej i przygrubej tancerki ┼Ťmieszne, zw┼éaszcza gesty. Zachowywa┼éa sie jak torreador, przy czym bykiem by┼éa publiczno┼Ť─ç. Szcz─Ö┼Ťciem nie by┼éo pikadorów. Publiczno┼Ť─ç szala┼éa, jak to byk.

 

No i wreszcie fina┼é. Koncert nr 43. Sinfonia Varsovia z dodatkami, o czym dalej. W programie przede wszystkim Bolero Ravela. Niesamowite wykonanie, profesjonalne i przyt┼éaczaj─ůce emocj─ů. Sam ten utwór, w tym wykonaniu, by┼éby wspania┼éym ukoronowaniem Dni Szalonych, zw┼éaszcza, ┼╝e w pierwszym utworze wieczoru, Tzigane na skrzypce i orkiestr─Ö, solist─ů by┼é wspomniany Augustin Dumay. Postanowiono niestety uatrakcyjni─ç koncert animacj─ů na ┼╝ywo i dwoma utworami hiszpa┼äskimi: Concierto de Aranjuez na gitar─Ö i orkiestr─Ö Joaquina Rodrigo z 1939 r. oraz zarzuel─ů (forma muzyczna liryczno-dramatyczna, rodzaj musicalu) Gerónimo Giméneza y Bellido. W pierwszym utworze solist─ů by┼é znany mi ju┼╝ z Flamenco Gitarzysta Lepszy czyli Juan Manuel Canizares. Wypad┼é blado, cicho i bez wyrazu - niestety Andrés Segovia ju┼╝ nie ┼╝yje. Sam gram na gitarze i mog─Ö to stwierdzi─ç: mamy w kraju bardziej zdolnego i wirtuozerskiego mistrza gitary, Marka Pi─ůtka. Kto nie wierzy, niech go pos┼éucha na Youtube.

W drugim utworze wyst─ůpi┼éa 75-letnia tancerka Lucero Tena, jako solistka kastanietów. Dano jej wielkie brawa, podobne jak niegdy┼Ť dostawa┼éa Mieczys┼éawa ─ćwikli┼äska za Drzewa umieraj─ů stoj─ůc. Sadz─Ö, ┼╝e wystepuj─ůc na scenie trzeba wiedzie─ç, kiedy przesta─ç.

Koszmarem by┼éa natomiast animacja na ┼╝ywo, majaca stanowi─ç ilustracj─Ö Bolera Ravela. Na scen─Ö wyszed┼é malarz i performer, mistrz animacji bardzo eksperymentalnej Mariusz Wilczy┼äski, wieloletni autor oprawy graficznej TVP Kultura. W takt muzyki rysowa┼é, d┼║ga┼é no┼╝em i kamer─ů rzuca┼é swoje obrazki i filmy na ekran. A to utopi┼é dziecko, a to zrzuci┼é z chmurki staruszka w kana┼é, a to ci─ů┼é i dziurawi┼é ludzk─ů twarz no┼╝em, co powtarza┼é kilka razy. Ludzie nie mogli s┼éucha─ç, dzieci si─Ö ba┼éy.

Mariusz Wilczy┼äski jako jedyny polski autor filmów animowanych mia┼é indywidualny przegl─ůd swoich filmów w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. To jeszcze jeden powód by nie traktowa─ç powa┼╝nie Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Wychodz─ůc z Teatru Wiekiego wszed┼éem jeszcze do Namiotu. Ko┼äczy┼é si─Ö tam drugi wyst─Öp The New Trio. I tym optymistycznym akcentem...


 

fot.www.szalonednimuzyki.pl, autokult.pl

Koncert nr 04, 27.09 pi─ůtek, sala BALZAC. Andrea Soare sopran, Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Arie van Beek dyrygent. W programie: Gluck: O toi qui prolongeas mes jours, Le perfide Renaud me fuis, Rossini: Ils s'éloignent enfin… Sombre foret, Massenet: Reve infini, divine extase, Il est doux il est bon, Scena fina┼éowa z opery Ariane, Bizet: Taniec cyga┼äski z suity nr 2 Carmen, Cest des contrebandiers.
Koncert nr 23, 28.09 sobota, sala BALZAC. Koncert symfoniczny. Wykonawcy: Luis Fernando Pérez - fortepian, Sinfonia Varsovia, Jean-Jacques Kantorow - dyrygent. W programie: Habanera Chabriera, Ucze┼ä czarnoksi─Ö┼╝nika Dukasa i Noce w ogrodach Hiszpanii De Falli.
Koncert nr 24, 28.09 sobota, sala PICASSO. Koncert kameralny. Wykonawcy: Augustin Dumay skrzypce, Michel Dalberto fortepian oraz Quatuor Modigliani: Philippe Bernhard skrzypce, Loic Rio skrzypce, Laurent Marfaing altówka, François Kieffer wiolonczela. W programie: Chausson - Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy D-dur op.21.
Koncert nr 33, 29.09 niedziela, sala PICASSO. Koncert kameralny. Wykonawcy: The New Trio - Rafa┼é Grz─ůka akordeon, Przemys┼éaw Ska┼éuba klarnet, Konrad Kubicki  kontrabas. W programie Galliano: Tango pour Claude, Waltz for Nicky, French Touch, New York Tango, Betti: C’est si bon, Glanzberg: Padam… padam, Kosma: Les feuilles morte, Moustaki: Milord, Giraud: Sous le ciel de Paris, Emer: L’accordéoniste.
Koncert nr 36, 29.09 niedziela, sala BALZAC. Koncert symfoniczny. Wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Tadeusz Wojciechowski dyrygent. W programie: Bizet: Carmen: suity nr 1, 2 (opr. T. Wojciechowski), Ravel: La Valse i Dafnis i Chloe suita nr 2.
Koncert nr 42, 29.09 niedziela, sala PICASSO. Muzyka flamenco. Wykonawcy: Canizares Flamenco Quartet: Juan Manuel Canizares gitara, Juan Carlos Gómez gitara, Charo Espino taniec, kastaniety, palmas, Joaquín Mulero taniec, cajón, palmas. W programie: El Abismo (Bulerías), Luvia de Cometas (Rumba), Mar Caribe (Guajira), Lejana (Ballard), Collar de Perlas (Alegrías), Cuerdas del Alma (Rumba), Palomas (Waltz)
Koncert nr 43, KONCERT FINA┼üOWY. 29.09 niedziela, sala BALZAC. Koncert symfoniczny. Wykonawcy: Augustin Dumay skrzypce, Juan Manuel Canizares gitara, Lucero Tena kastaniety. Sinfonia Varsovia, Jean-Jacques Kantorow dyrygent, Mariusz Wilczy┼äski animacje na ┼╝ywo. W programie: Ravel: Tzigane rapsodia koncertuj─ůca na skrzypce i orkiestr─Ö, Rodrigo: Concierto de Aranjuez. Ravel: Bolero, Gimenez: La boda de Luis Alonso.

Wcze┼Ťniej:
11.09 .2013.  Studio S1 Polskiego Radia. Sinfonia Varsovia, koncert symfoniczny. W programie:
Ludwig van Beethoven: V Koncert fortepianowy Es-dur op.73 Cesarski, III Symfonia Es-dur op.55 Eroica. Solista: Ingrid Jacoby – fortepian. Dyrygent: Jacek Kaspszyk.

Komentarze         dodaj komentarz
Anna 2
Relacj─Ö z "Szalonych Dni Muzyki" obejrza┼éam w TVP Kultura. Dlatego bardzo dzi─Ökuj─Ö za komentarz, kt├│ry przybli┼╝y┼é mi niekt├│rych wykonawc├│w. Uwa┼╝am, ┼╝e SDM to doskona┼éa okazja dla m┼éodego pokolenia, aby zacz─ů─ç sw├│j flirt z muzyk─ů powa┼╝n─ů. Pozdrowienia dla Onej. Zazdroszcz─Ö bezpo┼Ťrednich dozna┼ä, mo┼╝e w przysz┼éym roku wybior─Ö si─Ö osobi┼Ťcie?
2013-10-11
Wanda
Cudna relacja, dowcipna, czasami uszczypliwa, dzi─Ökuj─Ö za ni─ů. Serdeczne pozdrowienia dla Onej wkradaj─ůcej si─Ö na kolejny koncert :)
2013-10-06
uweiss
...zazdroszcz─Ö wszystkich dozna┼ä z ca┼éego serca. pozdrawiam serdecznie u.w.
2013-10-06
Ja┼Ťminowa
Wojtku, wci─ů┼╝ ci─Ö poznaj─Ö, tym razem zdecydowa┼éam si─Ö na podziwianie twojego humoru w zaprz─Ögu krytyki.
2013-10-06
Dodaj sw├│j komentarz
podpis
komentarz
 
Prosimy o przyj─Öcie do wiadomo┼Ťci, ┼╝e przed publikacj─ů wpis zostanie zweryfikowany w celu eliminacji tre┼Ťci, kt├│rych publikacja jest niezgodna z prawem lub narusza dobre obyczaje.
 
 
 
© 2010-2017 Straponten.art.pl Prawa autorskie zastrze┼╝one.