Nowe komentarze  rozwi┼ä
Archiwum    rozwi┼ä

Ze strapontena

o serwisie wyszukiwanie
 

Sinfonia Iuventus z Koziakiem. 06.10.2011

Lubi─Ö t─Ö orkiestr─Ö. Za ich profesjonalizm, energi─Ö i urod─Ö. Urod─Ö tak┼╝e ogóln─ů, widzian─ů „ze strapontena”, w ca┼éo┼Ťci. To ta w┼éa┼Ťnie Polska, z której jestem dumny, ┼╝e wtr─ůc─Ö z okazji wyborów.

Niektórzy mówi─ů, ┼╝e Sinfonia Varsovia jest lepsza. By─ç mo┼╝e, nie znam si─Ö na klasyfikacji orkiestr symfonicznych. Ale brzmienie SI robi na mnie najwi─Öksze wra┼╝enie ze wszystkich orkiestr jakie s┼éysza┼éem, mo┼╝e z jednym wyj─ůtkiem: Narodowej Orkiestry Rosyjskiej (link). Dzi─Öki temu ┼éatwiej jest Onej wprowadza─ç mnie w ┼Ťwiat utworów symfonicznych, z których kiedy┼Ť lubi┼éem tylko jeden (Dziewi─ůt─ů Beethovena). A teraz ju┼╝ kilka, mo┼╝e nawet ponad 10. 

Tak w┼éa┼Ťnie jak si─Ö spodziewa┼éem, brawurowo i perfekcyjnie, Orkiestra zagra┼éa I Walca Mefisto. Tu mia┼éem wiele wspólnego z SI - oni po raz pierwszy grali ten utwór, ja po raz pierwszy go s┼éysza┼éem. Oni chyba na tym wyszli lepiej, ja musz─Ö go jeszcze par─Ö razy pos┼éucha─ç by polubi─ç. I Koncert fortepianowy Es-dur by┼é przepi─Öknie zagrany. I przez Orkiestr─Ö, i przez Marcina Koziaka, niezwykle skromnego, by─ç mo┼╝e naszego najlepszego obecnie pianist─Ö m┼éodego pokolenia.

Niebywa┼ée wra┼╝enie robi jego gra - jest wirtuozerska i niezwykle emocjonalna. Marcin Koziak jest przeciwie┼ästwem Awdiejewej, która raczej kojarzy mi si─Ö z bezb┼é─Ödnym automatem ni┼╝ pianistk─ů obdarzon─ů dusz─ů. A jednak to ona wygra┼éa ostatni Konkurs Chopinowski, Marcin doszed┼é jedynie do etapu trzeciego. Szkoda. Jego wirtuozerska i pe┼éna uczucia gra jest ┼║ród┼éem wielkiej satysfakcji muzycznej. Na dowód za┼é─ůczam Etiud─Ö Rewolucyjn─ů w wykonaniu Marcina Koziaka, prosz─Ö pos┼éucha─ç.


Równie┼╝ pi─Öknie orkiestra zagra┼éa Poemat Symfoniczny Preludia Liszta. By┼éo dla mnie zaskoczeniem to, ┼╝e podoba┼é mi si─Ö ten utwór od pierwszego s┼éuchania (kojarzy mi sie to z olejem pierwszego t┼éoczenia, bo polubianie prawdziwej muzyki przychodzi mi z równym trudem, co t┼éoczenie oleju, ale wspomnienia pozostawia na pewno lepsze. Nieco gorzej by┼éo z Schubertem, którego Symfonia h-moll nie zmusi┼éa mnie do skupienia uwagi na s┼éuchaniu; wida─ç jeszcze nie czas. Obserwowa┼éem wi─Öc orkiestr─Ö, dyrygenta i publiczno┼Ť─ç.

Sala wype┼éniona raczej w po┼éowie ni┼╝ trzech czwartych. Du┼╝o publiczno┼Ťci „rodzinnej”, zaproszonej przez muzyków, niewielu melomanów z praktyk─ů. Wysz┼éo to natychmiast gdy po pierwszej cz─Ö┼Ťci symfonii Schuberta rozleg┼éy si─Ö brawa. Pani dyrygent nie wytrzyma┼éa ci┼Ťnienia sali i na moment odwróci┼éa si─Ö by podzi─Ökowa─ç. Starzy, zas┼éu┼╝eni dyrygenci stoj─ů w takich chwilach niewzruszenie, ty┼éem demonstruj─ůc oburzenie z niestosowno┼Ťci zachowania s┼éuchaczy. Zdarza si─Ö to niestety coraz cz─Ö┼Ťciej, zw┼éaszcza na koncertach okazjonalno-oficjalnych, gdy na sali jest emanacja w┼éadzy i kwiat polityczny.

Obserwacja Mai Metelskiej, naszej m┼éodej (1983) si┼éy w dyrygenturze nasun─Ö┼éa mi ciekawe wnioski. Otó┼╝ zazwyczaj mi─Ödzy gestem dyrygenta a reakcj─ů orkiestry jest u┼éamek sekundy opó┼║nienia. Obserwuj─Ö to pilnie, jako umys┼é ┼Ťcis┼éy. Otó┼╝ tak by┼éo i tym razem, ale tylko w nielicznych momentach, np. na pocz─ůtku symfonii Schuberta. W trakcie utworów natomiast orkiestra gra┼éa bezzw┼éocznie, a cz─Östo wcze┼Ťniej, ni┼╝ nakazywa┼é to ruch Maestro.

Nie wynika┼éo to chyba z najnowszych odkry─ç CERN-u, ┼╝e neutrino mo┼╝e porusza─ç si─Ö szybciej ni┼╝ ┼Ťwiat┼éo. Doszed┼éem raczej do wniosku, ┼╝e muzycy s─ů tak zgrani, ┼╝e nie musz─ů pilnie obserwowa─ç gestykulacji prowadzacego. Odnosi┼éem przezabawne wra┼╝enie, ┼╝e niekiedy pani dyrygent „goni┼éa” orkiestr─Ö, tak jak cz─Östo akompaniatorzy musz─ů dogania─ç wykonawc─Ö piosenki. Nic przy tym nie ujmuj─Ö Mai Matelskiej - jest niew─ůtpliwie zdoln─ů profesjonalistk─ů i ┼╝ycz─Ö jej bardzo owocnej kariery.

Filharmonia Narodowa, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus. Koncert z okazji 200-nej rocznicy urodzin Ferenca Liszta z cyklu Wielkie symfonie romantyczne. W programie: Ferenc Liszt, I Walc Mefisto (Taniec w wiejskiej karczmie), I Koncert fortepianowy Es-dur, Poemat symfoniczny Preludia, Franz Schubert, VII (VIII) Symfonia h-moll D 759 Niedoko┼äczona. Solista - Marcin Koziak - fortepian. Dyrygent - Maja Metelska.

Zdj─Öcia: SI, NIFC, www.majametelska.com

Komentarze         dodaj komentarz
Dodaj sw├│j komentarz
podpis
komentarz
 
Prosimy o przyj─Öcie do wiadomo┼Ťci, ┼╝e przed publikacj─ů wpis zostanie zweryfikowany w celu eliminacji tre┼Ťci, kt├│rych publikacja jest niezgodna z prawem lub narusza dobre obyczaje.
 
 
 
© 2010-2018 Straponten.art.pl Prawa autorskie zastrze┼╝one.