Nowe komentarze  rozwi┼ä
Archiwum    rozwi┼ä

Ze strapontena

o serwisie wyszukiwanie
 

Beethoven, Mozart, Chopin, Armellini 31.05.2012

Ma┼éo brakowa┼éo a bym na tym koncercie nie by┼é, bo bilety Filharmonia dawno wyprzeda┼éa. Okaza┼éo si─Ö jednak, ┼╝e mój stosunek przyja┼║ni z Sinfoni─ů Iuventus jest jednak wzajemny i w ostatniej chwili dosta┼éem zaproszenie. Cenne, bo nie musia┼éem si─Ö edukowa─ç - kompozytorzy i utwory znane, a wi─Öc takie, które mi si─Ö podobaj─ů.

Na wst─Öpie Coriolan - uwertura koncertowa, napisana w 1807 r. przez Beethovena, do dramatu Heinricha von Collina o tym samym tytule. Aczkolwiek filharmoniczny Pan Od Wyja┼Ťniania Muzyki t┼éumaczy┼é na wst─Öpie, jakie tre┼Ťci dramatu w tej uwerturze s┼éycha─ç, ja ich nie us┼éysza┼éem. Niew─ůtpliwie jest to rodzaj t─Öpoty muzycznej, któr─ů prosz─Ö mi wybaczy─ç. Us┼éysza┼éem natomiast ca┼ée pi─Ökno muzyki Beethovena, któr─ů lubi─Ö. I by┼é to lepszy Coriolan, ni┼╝ ogl─ůdany na pocz─ůtku sezonu (tu)

Drugi punkt wieczoru to Mozart i jego Symfonia C-dur, zwana te┼╝ Jowiszow─ů. Znam ten utwór, cho─ç pobie┼╝nie. Nie przepadam zbytnio za muzyka tego kompozytora. Nie dzia┼éa na mnie, wydaje mi si─Ö zbyt dworska, ma┼éo dynamiczna. S┼éucham jej... i si─Ö nudz─Ö. Jest kilka dzie┼é Mozarta, które wydaj─ů mi sie genialne, jak np. Eine kleine Nachtmusik, Requiem, czy Marsz turecki (Rondo Alla Turca), czyli trzecia cz─Ö┼Ť─ç XI Sonaty fortepianowej. Reszta, z Don GiovannimCzarodziejskim Fletem jest na razie dla mnie niedost─Öpna.

Dyrygentem wieczoru by┼éa pani maestro Ewa Strusi┼äska (1976). Znana ju┼╝ w ┼Ťwiecie; pochodzi ze Stalowej Woli, a mieszka i pracuje g┼éównie w Wielkiej Brytanii. Ostatnio zosta┼éa ponadto zaanga┼╝owana do warszawskiego Teatru Wielkiego w charakterze dyrygenta asystenta.

Ewa Strusi┼äska to kobieta bardzo dynamiczna i dominuj─ůca, o bardzo rozbudowanym  ruchu scenicznym. Niekiedy s─ů to formy taneczne, niekiedy ostre - nakazowo-rozdzielcze. Na mój widok ruchy te by┼éy jednak ma┼éo skuteczne, gdy┼╝ mimo dok┼éadnej obserwacji nie zauwa┼╝y┼éem, by jakikolwiek muzyk orkiestry cho─ç raz podniós┼é wzrok na dyrygenta.

Na pytanie dotycz─ůce fenomenu kobiet w dyrygenturze pani Ewa Strusi┼äska powiedzia┼éa w jednym z wywiadów: Z zawodem to jest tak, ┼╝e nie cz┼éowiek wybiera zawód, a zawód wybiera cz┼éowieka. Na szcz─Ö┼Ťcie ten zawód nie wybiera mi─Ödzy p┼éci─ů i czasami trafia na m─Ö┼╝czyzn─Ö, a czasami trafia na kobiet─Ö. Je┼╝eli si─Ö Pa┼ästwo rozejrz─ů dobrze, to tych kobiet, zw┼éaszcza w Polsce, jest coraz wi─Öcej. Bo Polska jest takim s┼éynnym zag┼é─Öbiem kobiet dyrygentek. To ju┼╝ nie tylko pani Agnieszka Duczmal, ale ca┼ée grono m┼éodych dyrygentek, które rosn─ů i które b─Öd─ů si─Ö pojawia─ç coraz cz─Ö┼Ťciej na scenach. My┼Ťl─Ö, ┼╝e jak poczekamy 10, 20 lat to sceny b─Öd─ů dzielone mi─Ödzy m─Ö┼╝czyznami, a kobietami.

To prawda, ale nie sadz─Ö, by wynika┼éo to ze ┼Ťlepego losu. Raczej z powodu niebywa┼éego zniewie┼Ťcienia m─Ö┼╝czyzn w naszych czasach, które zmusza nasze, coraz bardziej energiczne i zdolne panie do wype┼éniania luki.

Po przerwie Wielki Chopin. Jeden z dwóch koncertów fortepianowych, e-moll, op. 11. Zagra┼éa go m┼éoda W┼éoszka, jeszcze 19-letnia Leonora Armellini (1992) z Padwy. W ostatnim Konkursie Chopinowskim, w 2010 roku, nie wesz┼éa (zreszt─ů z Marcinem Koziakiem) do III etapu. Zdolna dziewczyna. W wieku 12 lat uko┼äczy┼éa Konserwatorium z tytu┼éem summa cum laude (z najwy┼╝sz─ů pochwa┼é─ů), a studia w rzymskiej Accademia di Santa Cecilia w roku 2009.

Gra┼éa bardzo dynamicznie i z wra┼╝liwo┼Ťci─ů Chopina, w odró┼╝nieniu od laureatki Awdiejewej (zobacz), która brzmi jak nieomylny automat cyfrowy. By┼éa przy tym nie┼Ťmia┼éa i dziewcz─Öca. Bardzo dynamiczne brawa tak j─ů zmotywowa┼éy, ┼╝e zagra┼éa dwa wielkie bisy, przyj─Öte lokalnym powstaniem (czyli owacj─ů na stojaco): Poloneza As-dur op. 53Etiud─Ö c-moll op. 10 nr 12, czyli Rewolucyjn─ů.

Orkiestra SI jak zwykle gra┼éa zgranie, cho─ç brzmia┼éa nadspodziewanie p┼éasko. Mam wra┼╝enie, ┼╝e sala Filharmonii Narodowej nie jest najlepsza do s┼éuchania i ogladania orkiestr. Nigdy nie przysz┼éoby mi to do g┼éowy, gdybym ostatnio nie bywa┼é cz─Östo w studiu S1 polskiego Radia. Tam „siedzi si─Ö” w muzyce, przy czym do woli mo┼╝naogl─ůda─ç nawet mimik─Ö twarzy muzyków. W Filharmonii perspektywa d┼║wi─Ökowa ┼╝adna, a orkiestr─Ö widzi si─Ö albo zdala, albo od spodu, albo tylko cz─Ö┼Ťciowo, z lewej lub prawej strony.

Dodajmy, ┼╝e w tym koncercie feminizacja zawodu by┼éa a┼╝ nadto widoczna: dyrygent, solistka i pierwsze skrzypce to kobiety. Dotychczasowy „pierwszy”, Wojtek Proniewicz, pracowa┼é ju┼╝ obok „pierwszej”, wspieraj─ůc j─ů swoim do┼Ťwiadczeniem. Osiagn─ů┼é wiek i odchodzi do „doros┼éych” orkiestr. Panie Wojtku - Ze strapontena dzi─Ökuje Panu i ┼╝yczy wielkich sukcesów w nowych zespo┼éach.

 

31 maja 2012, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus. Ewa Strusi┼äska - dyrygent, Leonora Armellini - fortepian. W programie Ludwig van Beethoven - Uwertura Coriolan op. 62, Wolfgang Amadeus Mozart - Sinfonia C-dur KV 551 Jowiszowa, Fryderyk Chopin - I Koncert fortepianowy e-moll op. 11

Fot. Jacek Rodecki stalowka.net, Wojciech Grzędziński nifc, Bartek Sadowski nifc, www.myspace.com/wojciechproniewicz

Post scriptum: To jubileuszowy, setny (100) wpis w serwisie Ze Strapontena!

Komentarze         dodaj komentarz
Dodaj sw├│j komentarz
podpis
komentarz
 
Prosimy o przyj─Öcie do wiadomo┼Ťci, ┼╝e przed publikacj─ů wpis zostanie zweryfikowany w celu eliminacji tre┼Ťci, kt├│rych publikacja jest niezgodna z prawem lub narusza dobre obyczaje.
 
 
 
© 2010-2017 Straponten.art.pl Prawa autorskie zastrze┼╝one.